torsdag den 5. april 2012

Wasserpatchwork


Denne bog købte jeg egentlig pga. en misforståelse. Men jeg har ikke fortrudt købet, selvom jeg blev overrasket over at det slet ikke var den bog jeg havde forventet. Hele historien begyndte faktisk hos Nordlicht i Harislee, hvor Kerstin fortalte om et fantastisk kursus hun havde været på i Caribien. Hun havde lavet en væg-quilt med en fantastisk flot søhest i klare farver. Siden jeg så den hos hende har jeg været helt forgabt. Jeg så tilfældigt hun havde et kursus i Wasser-Patchwork og uden at spørge nærmere ind til det, gik jeg ud fra at det handlede om den fantastiske søhest.

Desværre kunne jeg ikke deltage i kurset, så jeg tænkte, at jeg bare ville bestille bogen. Da jeg fik den, var det tydeligt at jeg havde fået tingene helt forkert ind i hovedet, for denne bog handler ikke om den søhest Kerstin havde lavet. Den handler om en helt anden teknik, men en ret spændende en af slagsen. Bogen er selvfølgelig på tysk, hvilket har givet mig nogle latteranfald, når jeg har læst sætninger som "Legen Sie den Stoff vor sich auf die Schneidematte und schneiden Sie mit dem Rollschneider." Hvad med at lave den sætning til et festligt indslag efter en delt flaske vin?

Teknikken går i sin enkelthed ud på at skære uden at have faste mål at gå efter. Selvfølgelig vil der gå lidt mere stof til, da blokkene skal skæres til efterhånden. Men det giver et helt andet og mere levende udseende på quiltene.
Motiverne i bogen er selvfølgelig alt der hører til vandet; skibe, fisk, bølger, vimpler, sejl, SØHESTE, skaller, åkander, akvarier og redningskranse. Der er det ene flotte tæppe efter det andet, en pude, et lille vægophæng og en praktisk taske med et tæppe indeni.

Farverne er gennemgående klare og friske og man kan næsten høre havets brusen når man sidder og kigger i den.

Jeg skulle straks afprøve en af de andre teknikker som er en "Variante der Revers-Applikation". Jeg har lidt svært ved at forklare det, men der er sikkert mange af jer der kender den teknik. Man syr omridset af sit ønskede motiv med to stykker stof lagt sammen, klipper hul i det ene og trækker det andet stof ud igennem hullet. På denne måde får man en fin kant om motivet og kan nu bruge et tredje stykke stof til at fylde hullet ud med.

Som I kan se har jeg forsøgt mig med en fisk, men da jeg ikke er god til rundinger på en symaskine, blev det en lidt kantet fisk.


Bogen er inspirerende og sjov og kan anbefales. Også selvom man ikke er en ørn til tysk. Tegningerne i bogen er nemme at forstå. Fisken her er det eneste jeg har lavet endnu, men jeg kunne godt tænke mig at lave flere af tingene. Måske ikke lige som store tæpper, men der er altid plads til et par ekstra grydelapper eller en Mug Rug.

Bogen kan købes på amazon.co.uk, men Nordlich har den også. Bogen koster ca. 20€ (150 Dkr.) + forsendelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det vil glæde mig hvis du skriver en kommentar til mit indlæg, det er så skønt at få tanker og idéer fra andre. Så skriv du bare løs.